Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Saobraćaj

Željeznički saobraćaj

Nakon zaostale turske carevine, austrougarska carevina, gradi saobraćajnu infrastrukturu prvenstveno za snabdjevanje vojske , a kasnije za transport prirodnih resursa. Gradnjom uzane pruge od Panonije na sjeveru, prema jugu i Jadranskom moru, dolina rijeke Bosne ulazi u mrežu evropskih komunikacija. Doboj postaje raskrsnica komunikacija koje idu dolinom rijeke Usore prema Tesliću i dolinom rijeke Spreče prema Tuzli, a potom dalje na istok prema Srbiji. Tako Doboj postaje najvažniji i najprotočniji saobraćajni punkt na centralnom dijelu Balkana.
Doboj je i danas veliko željezničko čvorište u kojem se ukrštaju pruge i pravci Doboj-Tuzla-Zvornik i Doboj-Banjaluka-Novi Grad. Doboj je postao i ostao grad željezničara.

U vrijeme austrougarske okupacije postojala je željeznička stanica Doboj koja je i sada sačuvana i postoji. Ispred željezničke stanice je bio stanični trg. Danas je zgrada željezničke stanice uzane pruge pretvorena u stambenu zgradu. Istovremeno postojala je na području grada i željeznička stanica uzane pruge Usora, čiji su objekti sada na istoj lokaciji. Oko ove stanice je izgrađeno i naselje stambenih zgrada za željezničko osoblje.

Moderno doba

Današnja Željeznička stanica na pruzi normalnog kolosijeka, izgrađena je 1957. godine. Nakon adaptacije i izgradnje natkrivenih perona i podzemnog prolaza do perona, dobila je novi izgled usaglašen sa evropskim standardima. Objekat željezničke stanice je izgrađen sa svim sadržajima za odvijanje saobraćaja, sa čekaonicama, restoranom, biletarnicom, skladištem i zgradom konačišta za osoblje u prolazu.

U periodu 1976. godine, kada je krenula intenzivna izgradnja i razvoj građevinarstva, postoje podaci da je od ukupne količine robe koji je transportovan željeznicom 86 procenata bio namjenjen za potrebe građevinarstva. U tom periodu kroz željeznički čvor Doboj je prolazila ogromna količina roba iz svih dijelova bivše nam države Jugoslavije. Putnički sobraćaj je takođe bio intenzivan pa je prevoz i fluktacija putnika kroz grad i željezničku stanicu Doboj bio u desetinama hiljada.

Željeznički čvor u Doboju je predstavljao značajnu infrastrukturu sa veoma velikim prometom robe i putnika. Podaci pokazuju da je broj putnika koji godišnje prođu kroz dobojsku stanicu, u periodu od 1959. do 1970. godine, prelazio cifru od dva miliona. Prevoz robe u ovom periodu iznosio je od 500 hiljada do preko dva miliona tona.

Željeznice Republike Srpske

Željeznice Republike Srpske (ŽRS) osnovane su 1992. godine sa sjedištem u Banjaluci, a od 1996. godine sjedište kompanije je u Doboju, gradu koji je oduvijek bio grad željezničara i drugi po veličini željeznički čvor na prostoru nekadašnje Jugoslavije.
Željeznice RS su preduzeće za javni prevoz putnika i robe i upravljanje infrastrukturom na teritoriji Republike Srpske. Kompanija je akcionarsko društvo, a u strukturi kapitala učestvuju akcioni fond, penzioni fond, fond za restituciju i privatni kapital.
Unutrašnja organizacija zasniva se na osnovnim principima koji obezbjeđuju efikasnost obavljanja poslova iz djelatnosti Društva, tehničko-tehnološku strukturu sistema, sigurnost zaposlenih i realnu dobit.

Makroorganizacijsku šemu čine:
– Poslovi infrastrukture
– Poslovi operacija
– Zajednički poslovi

Kao Dan ŽRS obilježava se 12. maj kada je pokrenuta inicijativa za osnivanje preduzeća, a od 2002. godine i kao Dan željezničara i Krsna slava, Sveti Vasilije Ostroški.

Doboj – čvorište autoputeva

Doboj ne samo da je željeznički čvor, ukrštanje autoputeva Banja Luka-Doboj i Koridora Vc na teritoriji grada čine Doboj i značajnim drumskim čvorištem, čijeprednosti treba iskoristiti. Najznačajniji infrastrukturni potencijal za dalju integraciju unutar Republike Srpske je autoput Banja Luka-Doboj.

Početna stacionaža predmetnog autoputa nalazi se iza interregionalnog čvora Mahovljani 1, a završna na spoju sa postojećim magistralnim putem M17, (odnosno interregionalnim čvorom Johovac 2), (dionica Šešlije-Doboj), u zoni između naseljenih mjesta Johovac i Rudanka. Sama dionica autoputa obuhvata tri čvora Mahovljani 2, Prnjavor i Johovac 1, tipa „T- petlje“ s cestarinskim prolazom.

Treba naglasiti da postojeći magistralni put M16.1 od Banja Luke prema Doboju, preko Dervente danas već ima bitnu ulogu u putnom sistemu daljinskog prometa evropskog dometa. Isti za veći dio RS i FBiH predstavlja bitnu vezu sa zapadnom i sjevernom Evropom, pri čemu je i oko 50 privrednih i društvenih potencijala RS koncentrisano u zoni ovog puta.

Prostornim planom je određeno da svi infrastrukturni koridori, a posebno predmetni koridor mora biti uveden u sistem prostornog planiranja radi stvaranja sistema izgradnje koji generalno trajno štiti sve koridore. Stalno i nekontrolisano građenje u saobraćajnim koridorima dovodi do pada putnih brzina, smanjenja sigurnosti i komfora korištenja saobraćajnica. Za sada ne postoje političko-pravni mehanizmi da se ti procesi uspore i zaustave.

Prema Prostornom planu Republike Srpske zemljište oko autoputa je uglavnom poljoprivredno. Poljoprivredno zemljište predstavlja prirodni potencijal za razvoj prostora i opština. Samim tim Prostorni plan daje osnovna opredijeljenja u pogledu poljoprivrednog zemljišta, u smislu da se poljoprivredno zemljište sačuva kao resurs u najvećoj mogućoj mjeri, da se pretvaranje poljoprivrednog zemljišta u druge vrste zemljišta, a naročito u građevinsko svede na najmanju moguću mjeru,tako što će se umjesto razvoja pojedinačnih infrastrukturnih sistema težiti stvaranju kompleksnih, višenamjenskih koridora.

Dužina dionice autoputa iznosi 71+912,51 km.

Koridor Vc u Republici Srpskoj

Trans-evropski koridor Vc predstavlja glavnu transportnu rutu u BiH od sjevera ka jugu. Povezuje Budimpeštu (Mađarska) sa jadranskom lukom Ploče (Hrvatska). Unutar BiH, ukupna dužina Koridora Vc je oko 335 km. Projektno područje se nalazi na sjeveru zemlje i dio je planirane sekcije koja prolazi kroz Republiku Srpsku (RS) u dužini od oko 46,6 km.

Projekat je od velikog značaja za povezivanje zapadnih i istočnih dijelova RS sa Koridorom Vc i dalje sa Koridorom X u Hrvatskoj. Projekat će doprinijeti povećanju kapaciteta saobraćaja i smanjenju saobraćajnog opterećenja na postojećoj mreži regionalnih puteva. Prvi planovi za izgradnju autoputa kroz BiH, kao dio trans-evropskog kopnenog koridora, započeti su kasnih 70-ih godina prošlog vijeka.

Trasa Koridora definisana je 1981. godine i nakon širokih javnih konsultacija, formalno je odobrena kao dio Prostornog plana BiH iz 1982. godine. Ipak, prvi značajniji koraci načinjeni su 2004. kada je Vijeće ministara BiH donelo odluku o razvoju projekta izgradnje Koridora što je praćeno izradom Studije izvodljivosti i Idejnog projekta 2006. godine. Prostornim planovima Republike Srpske (2008-2015 i 2015-2025) trasa Koridora Vc kroz RS predstavljena je kao ključna putna transportna veza od velikog ekonomskog značaja za entitet.

casino online slot toto scatter hitam crazy time crazy time casino online slot gacor gtr303 situs judi bola terpercaya gtr303 gtr303 gtr303 slot thailand ktm303 casino online togel online situs togel crazy time slot gampang menang slot gacor slot gacor ktm303 slot thailand joker123 https://dinkes.hsu.go.id/scatter-hitam/ https://pmb.itsnupekalongan.ac.id/vendor/bin/scatter-hitam/ https://jurnal.univa-labuhanbatu.ac.id/public/site/scatter-hitam/ https://lpm.univa-labuhanbatu.ac.id/wp-content/themes/jnews/scatter-hitam/ https://scatterhitam-slot.com https://tth.com.tc/ https://gna.university/ https://guiqac.gnauniversity.edu.in/ http://tourism.gov.eg/ powergaming88 powergaming88 powergaming88 powergaming88 powergaming88 powergaming88 powergaming88 powergaming88 Slot Thailand Starlight Princess Mahjong Ways 2 Slot Maxwin https://sipatudia.bpsdm.sumbarprov.go.id/assets/mahjong/ scatter hitam powergaming88 sv388 idn slot https://slot-thailand.itr.ac.id/ https://pn-watansoppeng.go.id/media/jui/server-thailand/ slot mania slot zeus ying77 judi bola live casino sv388 mahjong ways slot mania slot server kamboja digmaan slot88 slot live casino slot thailand powergaming88 powergaming88 slot thailand ladangtoto slot thailand server thailand slot thailand slot thailand slot thailand slot gacor ladangtoto2 ladangtoto sv388 slot toto slot server thailand slot thailand situs slot wwg slot slot gacor slot mawin slot gacor slot thailand slot gacor slot gacor slot88 pgsoft Daftar Judi Slot Online Indonesia Paling Gacor di Indonesia Daftar Situs Judi Slot Online SLOT88 lucky neko slot gacor slot88 slot maxwin slot thailand Slot Mahjong Ways 2 Mudah Jackpot Paus di PG Soft Hari ini 2023 Lucky Neko Situs Slot Gacor Pgsoft Hari Ini SITUS SABUNG AYAM SV388 ONLINE DAFTAR LINK LOGIN APK AGEN SV388
casino online slot toto scatter hitam crazy time crazy time casino online slot gacor gtr303 situs judi bola terpercaya gtr303 gtr303 gtr303 slot thailand ktm303 casino online togel online situs togel crazy time slot gampang menang slot gacor slot gacor ktm303 slot thailand joker123 https://dinkes.hsu.go.id/scatter-hitam/ https://pmb.itsnupekalongan.ac.id/vendor/bin/scatter-hitam/ https://jurnal.univa-labuhanbatu.ac.id/public/site/scatter-hitam/ https://lpm.univa-labuhanbatu.ac.id/wp-content/themes/jnews/scatter-hitam/ https://scatterhitam-slot.com https://tth.com.tc/ https://gna.university/ https://guiqac.gnauniversity.edu.in/ http://tourism.gov.eg/ powergaming88 powergaming88 powergaming88 powergaming88 powergaming88 powergaming88 powergaming88 powergaming88 Slot Thailand Starlight Princess Mahjong Ways 2 Slot Maxwin https://sipatudia.bpsdm.sumbarprov.go.id/assets/mahjong/ scatter hitam powergaming88 sv388 idn slot https://slot-thailand.itr.ac.id/ https://pn-watansoppeng.go.id/media/jui/server-thailand/ slot mania slot zeus ying77 judi bola live casino sv388 mahjong ways slot mania slot server kamboja digmaan slot88 slot live casino slot thailand powergaming88 powergaming88 slot thailand ladangtoto slot thailand server thailand slot thailand slot thailand slot thailand slot gacor ladangtoto2 ladangtoto sv388 slot toto slot server thailand slot thailand situs slot wwg slot slot gacor slot mawin slot gacor slot thailand slot gacor slot gacor slot88 pgsoft Daftar Judi Slot Online Indonesia Paling Gacor di Indonesia Daftar Situs Judi Slot Online SLOT88 lucky neko slot gacor slot88 slot maxwin slot thailand Slot Mahjong Ways 2 Mudah Jackpot Paus di PG Soft Hari ini 2023 Lucky Neko Situs Slot Gacor Pgsoft Hari Ini SITUS SABUNG AYAM SV388 ONLINE DAFTAR LINK LOGIN APK AGEN SV388